Obszar nr 1

Przekazanie udokumentowanych przykładów dobrych praktyk przedszkola związanych z aktywnością fizyczną społeczności przedszkolnej, które dowodzą, że aktywne zajęcia wychowania przedszkolnego mogą być ciekawe i atrakcyjne; napisanie dwóch scenariuszy aktywnych zajęć wychowania przedszkolnego foto, wideo, opis, scenariusz zajęć)

Naturalną potrzebą, która towarzyszy każdemu dziecku jest ruch.
Wykorzystujemy różne formy ruchu. W cotygodniowy rozkład zajęć wpisane są zajęcia ruchowe w grupach młodszych i ćwiczenia gimnastyczne w grupach starszych. Prowadzimy je systematycznie. Dbamy o to, aby proponowane zajęcia były dla dzieci ciekawe i atrakcyjne. Wykorzystujemy różne metody prowadzenia ćwiczeń, zajęć i zabaw. Proponujemy i wykorzystujemy ciekawe, często nietypowe przybory.

Wykorzystana w zaproponowanych dzieciom 5-letnim ćwiczeniach papierowa kula oklejona taśmą klejącą znacznie podniosła atrakcyjność ćwiczeń. (scenariusz nr 1)
Ważne dla dzieci było to, iż przybór do ćwiczeń wykonały samodzielnie. Szary papier trzeba było zmiąć, ugnieść i uformować z niego kulę - dzieci wykonały to zadanie samodzielnie. Potem nauczycielki pomogły w oklejeniu kuli taśmą klejącą. Przygotowane kule zostały wykorzystane w I części scenariusza do wykonywania ćwiczeń kształtujących. Potem wykorzystałyśmy kule do  ćwiczeń dodatkowych na poszczególnych stacjach gimnastycznych - rzut kulą do pojemnika, przekładanie kuli pod kolanem.Wykorzystanie tego nietypowego przyboru znacznie uatrakcyjniło ćwiczenia.  Fakt, iż przybór został wykonany samodzielnie przez dzieci ożywił i zachęcił je do większej aktywności. zobacz zdjęcia!

Innym nietypowym przyborem gimnastycznym były kolorowe chusteczki szyfonowe, które w ręku dziecka mogą zmieniać swoje role i wygląd. Wykorzystując chusteczki oraz metodę Rudolfa Labana opracowany został scenariusz ćwiczeń, którego celem było kształtowania wyczucia własnego ciała, doskonalenie piękna naturalnego ruchu i poruszania się z gracją. Wpleciona
w ćwiczenia gimnastyczne muzyka wyzwalała wyobraźnię dzieci, wytwarzała radosną atmosferę i zachęcała do porozumiewania się za pomocą ruchu i dźwięku. (scenariusz nr 2) zobacz zdjęcia!

Ciekawym dla dzieci zajęciem są również ćwiczenia z wykorzystaniem opowieści ruchowej. Dzieci chętnie pełnią różne role, a ich wyobraźnia pozwala stać się tym, czym tylko zapragną. Opracowana i przeprowadzona w najstarszej grupie opowieść ruchowa „Podróż” miała na celu ćwiczenie dużych grup mięśniowych, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Ponadto zajęcia te łączyły ze sobą dramę i tematykę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Integracja tylu różnych elementów okazała się wspaniałym pomysłem na ćwiczenia gimnastyczne. (scenariusz nr 3) zobacz zdjęcia!

Oprócz zajęć ruchowych systematycznie prowadzimy także zajęcia umuzykalniające z dużą dawką ruchu. Ruch przy muzyce doskonale wpływa na rozwój ogólny dziecka. Organizowane zabawy taneczne uczą poruszania się zgodnie z muzyką.
Dzieci zapamiętują kroki,całe układy taneczne, ucząc się jednocześnie estetyki ruchu. Nauka tańców regionalnych, współczesnych lub okolicznościowych związanych z inscenizacją wierszy, opowiadań, bajek lub organizowaniem uroczystości przedszkolnych stwarza okazję do dużej dawki ruchu każdemu dziecku.
 
Tańce z różnych stron świata, tańce współczesne towarzyszyły dzieciom podczas Zabawy Karnawałowej. Taneczne ruchy, pełne energii i radości odtwarzane były doskonale zarówno przez młodsze przedszkolaki jak i te starsze. Dużo emocji dostarczyła dzieciom także chusta animacyjna i kolorowe piłeczki. Wszyscy uczestnicy balu karnawałowego wzięli udział w zabawie zręcznościowej polegającej na wrzucaniu piłeczek do małego otworu w chuście oraz innych zabawach z piłeczkami.
Było dużo zabawy, radości, ale trzeba było się także wykazać dobrą kondycją, zręcznością oraz sprawnością ruchową. zobacz zdjęcia!

Wielkim zainteresowaniem cieszyła się także nauka salsy. Jak się okazało jest to taniec, który nie tylko wymaga dużej precyzji i energii, ale doskonale wpływa na cały rozwój ruchowy dziecka. Proste układy taneczne, skorelowana z nimi muzyka stwarzają drogę do naturalnej ekspresjii ruchowej każdego przedszkolaka. zobacz zdjęcia!


Scenariusz nr 1

ćwiczenia gimnastyczne z przyborem nietypowym.

Grupa wiekowa: 5-latki

Zadania:
•    Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała;
•    Kształtowanie umiejętności utrzymywania równowagi w różnych sytuacjach;
•    Rozwijanie motoryki w zakresie zręczności, koordynacji ruchowej;

Metody pracy: zadaniowa, zabawowo-naśladowcza, stacyjna;

Pomoce: papierowe kule oklejone taśmą klejącą wielkości małej piłki, przyrządy do stacji- ławeczka ,woreczki, stojaki, linka, szarfy;

CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1. Czynności organizacyjno-porządkowe - zbiórka.
Rozpoczęcie ćwiczeń wierszykiem dyscyplinującym dzieci - podczas recytacji dzieci naśladują ćwiczenia prezentowane w wierszu.
"Skłon i przysiad, skok i siad. (naśladują skłon, przysiad, skok)
 Dziś w przedszkolu gimnastyka…. każdy biegnie rad. (naśladują bieg)
 W gimnastycznym kostiumie, każdy skacze jak umie (pokazują swój kostium, skaczą)
 Raz dwa trzy- ćwicz i ty!" (liczą i klaszczą - wskazując na kolegów)


2. Zabawa orientacyjno-porządkowa ”Reagowanie na umowne ruchy rąk”.
Dzieci biegają przy muzyce na sygnał - podniesienie ręki lub palców reagują odpowiednim ustawieniem:

Podniesiony w górę kciuk- stoją w rozsypce zachowując prawidłową postawę ciała;
Podniesione w górę dwa palce- ustawiają się parami przed nauczycielką;
Ruch ręki z dołu do góry- wspięcie na palcach;
Ruch ręki z góry do dołu- przysiad podparty.

3. Ćwiczenia kształtujące z papierową kulą.

W marszu- kula w ręce-krążenie ręki-lewa, prawa.
Przekładanie kuli dookoła bioder w obie strony.
W miejscu wyrzut kuli jednorącz, oburącz i próbujemy złapać.
W miejscu- wyrzut kuli w górę- klaśnij- złap.
W leżeniu tyłem- kula między stopami- mocno ściśnięta- przenosimy ją za głowę.
W leżeniu przodem- pokazujemy nauczycielce  kulę, przekładanie kuli z ręki do ręki.
Czworakowanie za przesuwaną kulą” Żuczki bawią się kulkami” na hasło „Bezradne żuczki”- dzieci przewracają się na plecy i wymachują rękami i nogami( głowa lekko uniesiona).

CZĘŚĆ GŁÓWNA:

Stacja 1. Przejście po ławeczce z przekraczaniem przeszkód ułożonych w bezpiecznej odległości.
Zadanie dodatkowe - powrót z woreczkiem na głowie.

Stacja 2. Celowanie do pudła kulą z odległości 3 kroków - rzut lewą i prawą ręką.
Zadanie dodatkowe: powrót skoki kangura- woreczek między kolanami.

Stacja 3. Czworakowanie do krzesełka.
Zadanie dodatkowe- przekładanie kuli pod kolanem.

Stacja 4.Chwyt palcami szarfy i próby „ powieszenia jej na lince".
Zadanie dodatkowe: przejście po lince krokiem mierniczym .

CZĘŚĆ KOŃCOWA

Ćwiczenia palców stóp i rąk - rozstawienie i zaginanie - "Dzień dobry i Do widzenia".
Ćwiczenia oddechowe - stanie w rozkroku wzniesienie ramion w górę- wdech, opuszczenie ramion– wydech.
Czynności organizacyjne - podsumowanie i omówienie zajęć.

Opracowała: Bernarda Brania

Scenariusz nr 2

ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE Z ZASTOSOWANIEM ELEMENTÓW TWÓRCZEJ METODY RUDOLFA LABANA

Cele:
- poznawanie możliwości własnego ciała, wyczucia własnego ciała;
- rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej u dzieci;
- doskonalenie płynności ruchów;
- rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni.

Forma: zajęcie z całą grupą.

Pomoce: płyta CD, tamburyno, chustka dla każdego dziecka.

Przebieg zajęcia:

1.Ćwiczenia organizacyjne:
Dzieci maszerują wkoło sali w rytm muzyki.W przerwie muzyki,dzieci podchodzą na paluszkach do środka koła i do rączki biorą swoją chustkę.
    
2.Ćwiczenia orientacyjno - porządkowe W rozsypce dowolny taniec w rytmie muzyki z wymachiwaniem chusteczką raz lewą raz prawa ręką.Gdy muzyka milknie dzieci wykonują siad i kładą chusteczkę przed sobą. Na wznowienie muzyki znowu dowolny taniec z wymachiwaniem chusteczki raz lewą raz prawą ręką. 2x

3.Ćwiczenia obszerności ruchów: rysowanie" na podłodze chusteczką koła, a następnie skakanie prawą nogą po obwodzie koła w prawo, potem lewą nogą w lewo. Następnie skakanie obunóż do środka koła i na zewnątrz. 2x

4.Ćwiczenia wyczucia własnego ciała: Zabawa w "Powitanie" – rączka trzymająca chusteczkę dotyka do drugiej wybranej części ciała np. wita się z czołem, z kolanem, plecami, stopą prawą i lewą, brzuchem. Potem zmiana ręki.
W pozycji siadu podpartego chwyt chusteczki palcami lewej, potem prawej stopy. 1x

5.Ćwiczenia wyczucia czasu: Zabawa "Celujemy orzechami do dziupli". Dzieci stają w dużym kole. Na środku leży obręcz – dziupla. Dzieci ugniatają szyfonową chusteczkę robiąc z niej kulę – orzech - i rzucają na sygnał do dziupli. Dziecko, które rzuciło szybko siada skrzyżnie. 2x
6.Ćwiczenia wyczucia przestrzeni: Zabawa "Wulkan" - zabawa polegająca na wyrzucaniu przed siebie oburącz chusteczki w pozycji klęku, a następnie przysuwanie jej do siebie.2x

7.Ćwiczenia w parach: Zabawa "Płyniemy łódką"- dzieci ćwiczą parami. Siad prosty, nogi w rozkroku dotykają się stopami z kolegą siedzącym naprzeciwko, w ręku trzymają końce chusteczek i przeciągają raz w jedną, raz w drugą stronę. 1x

8.Ćwiczenia z partnerem: Zabawa w "cień" - jedno z dzieci pokazuje ruchy z chusteczką np. elementy tańca a drugie jak cień naśladuje jago ruchy. Zmiana ról.

9.Ćwiczenia w rozscypce: Zabawa „Niedźwiadki” – dzieci rozkładają chusteczki na podłodze jako legowisko niedźwiedzia. Gdy gra muzyka niedźwiadki chodzą na czworakach, gdy muzyka milknie niedźwiadki szukają swojej gawry i zasypiają. 4x

10.Ćwiczenia w grupie:Dzieci trzymając się za ręce tworzą koło i tańczą w rytm muzyki. Kiedy muzyka milknie, robią przysiad, a następnie wyskakują wysoko unosząc ręce z chusteczką. 2x

11.Ćwiczenia uspokajające: Zabawa "Wietrzyk i wichura" - ćwiczenia oddechowe (dmuchanie w chustkę lekko i mocno) 2x

12.Zakończenie ćwiczeń. Rytmiczny marsz dookoła sali. Złożenie chusteczek do koszyka. Nauczycielka dziękuje dzieciom za staranne wykonywanie ćwiczeń.    

Opracowała: Danuta Łatka


Scenariusz nr 3

ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE DLA GRUPY 5 - 6 LATKÓW METODĄ OPOWIEŚCI RUCHOWEJ pt. "Podróż”

Cele:
- ćwiczenie dużych grup mięśniowych;
- ćwiczenie zwinności;
- rozwijanie wyobraźni;
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- wdrażanie do zapamiętywania poleceń i dyscypliny.

Pomoce: krążki, bębenek, znaki drogowe.

Forma: praca z całą grupą.

Uwagi: podczas zajęcia prezentowane są znaki drogowe, które można umieścić na stojakach lub zaprosić kolejno dzieci do pełnienia roli znaku drogowego;dzieci bardzo chętnie pełnia takie role. Przy pierwszy zajęciu nauczyciel omawia z dziećmi znaczenie poszczególnych znaków, które będą towarzyszyły ćwiczeniom, odwołując się do wiedzy i doświadczeń dzieci.

Przebieg zajęcia:

Część I.

1.Dzieci maszerują po obwodzie koła przy piosence pt: „Uliczne sygnały”. Podczas marszu nauczycielka rozdaje dzieciom krążki.

2.Na polecenie nauczycielki dzieci układają swoje krążki w różnych częściach sali.

3.Zabawa orientacyjno-porządkowa „Auta” - dzieci naśladują jazdę samochodami (krążki to kierownice). Auta jadą gdy jest sygnał zielony. Na sygnał czerwony stają. Sygnalizator pokazuje nauczycielka, a potem wybiera chętne dziecko do tej roli.

Część II.

4.Znak drogowy – uwaga przejazd kolejowy.
Ćwiczenie tułowia (skłony boczne) – dzieci dobierają się w czwórki, dwoje dziecko pełni role szlabanu na przejeździe kolejowym, a następne tworzą pociąg; gdy pociąg jedzie szlaban się zamyka – ręce uniesione na wysokości ramion; gdy pociąg, przejedzie szlaban się otwiera –  głęboki skłon boczny z uniesieniem ręki do góry; pociąg jedzie drugi raz – znów szlaban się zamyka, gdy przejedzie szlaban się otwiera – skłon w drugą stronę. Po dwukrotnym ćwiczeniu następuje zamiana ról.

5.Znak informacyjny – warsztat wulkanizacji.
Ćwiczenie równowagi – w czasie jazdy spadło powietrze z koła i trzeba je napompować – dzieci kładą krążek na podłodze i naśladują pompowanie koła stojąc na jednej nodze, a unosząc drugą – koło pompujemy na zmianę raz jedną a raz druga naogą.

6.Znak ostrzegawczy – uwaga stromy podjazd.
Zabawa bieżna „Jedziemy z górki” – dzieci swobodnie biegają czyli jadą samochodami zachowując szczególna ostrożność czyli bez potrąceń. Na sygnał bębenka następuje zmiana znaku na – stop – samochody zatrzymują się w miejscu.

7.Znak drogowy – uwaga zwierzęta gospodarskie
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - zabawa „Na pastwisku” – dzieci wykonują czworakowanie w podporze na całych dłoniach i palcach stóp.

8.Znak drogowy – uwaga koleiny.
Ćwiczenia siły – samochód wpadł w koleiny i się popsuł, trzeba go pchać do warsztatu samochodowego – dzieci w parach stają plecami do siebie; w parach jedno dziecko pcha drugie, które stawia opór.

9.Znak drogowy – droga dla rowerów.
Ćwiczenie mięśni brzucha – zabawa „Na rowerze” – leżenie tyłem, dzieci naśladują jazdę rowerem unosząc ręce i ruszając naprzemiennie nogami.

10.Znak drogowy – nierówna droga.
Podskoki po całej sali.

Część III.

11.Znak ostrzegawczy – uwaga roboty drogowe.
Ćwiczenia tułowia – skręty – naśladowanie pracy robotników: pochylenie się naśladowanie nabierania na łopatę kamieni i skręt tułowia w prawo, następnie zmiana.

12.Znak informacyjny – restauracja.
Zabawa „Przewracanie naleśników” – siad skulny podparty. Dzieci próbują stopami chwytać krążek i przewrócić go na druga stronę.

13.Znak ostrzegawczy – przejście dla pieszych.
Ćwiczenia wyprostne – marsz po sali.

Opracowała D. ŁATKA