Przedszkolak a komputer

W jakim wieku można zapoznać malca z komputerem? Choć producenci oprogramowania zachęcają do jak najwcześniejszego dopuszczania dzieci do świata komputerów, specjaliści zalecają wstrzymanie się co najmniej do trzeciego roku życia dziecka, gdyż dopiero wtedy dzieci są w stanie obsługiwać mysz i klawiaturę oraz samodzielnie korzystać z programów. Dla młodszych dzieci korzystanie z komputera to bierne zajęcie, gdyż większość czynności wykonuje za nie ktoś inny.
Jednym z zajęć, jakim małe przedszkolaki mogą się oddawać przy komputerze w towarzystwie dorosłych, jest oglądanie elektronicznych wersji bajek. Badania wykazały, że takie bajki mogą wspomagać rozwój zdolności językowych oraz zachęcać do czytania. Jednak nie powinny zastępować tradycyjnych książek, a jedynie je uzupełniać. Podobne zastrzeżenia, jakie mieliśmy do telewizji, można odnieść także do animowanych wersji bajek. Dzieci mogą za ich przyczyną zacząć bardziej polegać na bodźcach wizualnych, a mniej na języku. Dlatego warto rozmawiać z dzieckiem o obejrzanych historyjkach.

Wiele placówek edukacyjnych jest wyposażonych w komputery, dzięki którym malcy mogą się zaznajomić z nowoczesnymi technologiami. Programy dostosowane do wieku dzieci mogą się okazać dobrym sposobem np. na naukę literek, cyfr, matematyki, słownictwa, kolorów itp. Dzieci w wieku szkolnym, które korzystają z komputerów, wykazują się lepszymi zdolnościami ruchowymi, umiejętnością logicznego myślenia, kreatywnością, zdolnością rozwiązywania problemów oraz lepszymi wynikami testów językowych.
Choć niektórzy rodzice martwią się, że używanie komputera zahamuje rozwój zdolności społecznych dziecka, może być dokładnie odwrotnie. Zachęcaj malca do zabawy komputerem wraz z rodzeństwem lub przyjaciółmi. Dzieci mogą także wspólnie komentować oglądane historyjki i rozwiązywać problemy. Oprogramowanie edukacyjne dostosowane do wieku dziecka i dające malcowi możliwość kreatywnej rozrywki, może zachęcać do dyskusji i rozwijać zdolności społeczne. Badania wykazują, że dzieci dziewięciokrotnie chętniej nawiązują kontakty podczas wspólnej zabawy komputerem niż podczas wspólnego układania puzzli.
Tak jak w przypadku innych mediów, komputera nie można nadużywać. Dzieci, które spędzają przed monitorem więcej niż trzy godziny na raz, są narażone na wczesne problemy ze wzrokiem spowodowane zmęczeniem oczu. Rodzice powinni wyłączać komputer po 40-60 minutach zabawy.
Specjaliści są zgodni, że odpowiednio wykorzystywane najnowsze zdobycze techniki mogą wspomagać u dzieci rozwój zdolności intelektualnych i społecznych. Jednak zabawa komputerem powinna być jedynie dodatkiem i nie może zastąpić innych zajęć, np. zabawy przyborami plastycznymi, klockami, piaskiem, wodą, książeczkami itp.

Opr. dr Monika Kozera-Wierzchoś